Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

ul. Jana Brożka 17

01-451 Warszawa - Wola

Tel: (22) 836-46-65

E-mail: p310@eduwarszawa.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Koncepcja pracy przedszkola

KONCEPCJA 

FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 310
W WARSZAWIE PRZY UL. JANA BROŻKA 17

NA LATA 2023-2028

 

 

                                    Opracowała:

                    mgr Dorota Anna Chmurska

 

 

 

Warszawa 2023

 

KONCEPCJA KIEROWANIA PRZEDSZKOLEM

 

Nasze przedszkole w chwili obecnej

 

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310 działa od 1975 roku, w chwili obecnej posiada 135 miejsc dla dzieci. Przedszkole dysponuje sześcioma salami, które są przestronne, funkcjonalne
i bezpiecznie urządzone. Sale wyposażone są w tablice interaktywne oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne. Nauczycielki wychowania przedszkolnego oraz specjaliści to osoby dobrze wykształcone, posiadające dużą wiedzę i z zaangażowaniem realizujące swoje obowiązki. Na terenie placówki jest dobrze wyposażony gabinet psychologiczno-logopedyczny oraz profesjonalna sala do terapii SI. W pracy nad wyrównywaniem szans edukacyjnych u dzieci wspierają nas specjaliści
w zakresie terapii integracji sensorycznej i rehabilitacji, logopedii, psychologii oraz pedagodzy specjalni.

Przedszkole dysponuje własną kuchnią, w której przygotowywane są dla dzieci zdrowe i smaczne posiłki. Duży, zadbany ogród przedszkolny wyposażony w bezpieczne i przyjazne dzieciom sprzęty ogrodowe, jest miejscem do zabaw i gier zespołowych.

 

Koncepcja kierowania przedszkolem w latach 2023-2028

 

Pełniąc funkcję dyrektora chciałabym kontynuować tworzenie w przedszkolu optymalnych warunków do wszechstronnego, harmonijnego rozwoju wszystkich dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzyć przedszkole przyjazne dziecku i jego rodzinie, zapewniające godne warunki pracy i rozwoju wszystkim pracownikom. Chciałabym kontynuować współpracę z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną, ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami
i organizacjami oświatowymi.

Podejmując kolejne działania zmierzające ku systematycznemu rozwojowi placówki, chcę utrzymać dotychczasowy poziom i kierunek działań.

Jako dyrektor i nauczyciel uważam za najważniejsze podmiotowe traktowanie dzieci, kształcenie u nich kompetencji społecznych, zachęcanie do podejmowania samodzielnych decyzji, kształtowanie umiejętności słuchania innych oraz komunikowania własnych potrzeb. Priorytetem dla mnie jest konsekwentna dbałość o rozwój dziecka we wszystkich sferach jego życia, zarówno fizycznej jak  i psychicznej. Istotnym jest, by dzieci czuły się u nas bezpiecznie i by mogły rozwijać się twórczo poprzez poznawanie świata w czasie zabawy.

Nawet najlepszy dyrektor nie zdziała zbyt wiele bez zespołu ludzi, którzy są przygotowani do zawodu, akceptują jego osobę, sposób działania i wizję pracy, którą przedstawia zespołowi, wykazując się kompetencją i profesjonalizmem. Taki właśnie zespół ludzi mam w swojej placówce.

Chcąc być dla niego autorytetem, wiarygodnym partnerem budzącym szacunek i zaufanie, staram się stale podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności uczestnicząc w szkoleniach, kursach, warsztatach.

W swojej koncepcji kierowania przedszkolem nadal chcę opierać się na ustalaniu priorytetów niezbędnych do organizacji i funkcjonowania placówki pod kątem utrzymania jak najlepszego wizerunku, a co za tym idzie spełniać oczekiwania rodziców, dzieci, pracowników i władz oświatowych.

Powyższe cele zamierzam realizować poprzez podjęcie następujących działań
w najważniejszych dziedzinach pracy przedszkola.

 

Priorytetem naszej placówki  na kolejne lata będą:

 

  1. Stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju  z uwzględnieniem  wielokulturowości,  wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci,  kształtowanie  pozytywnego obrazu samego siebie i poczucia własnej wartości.
  2. Sprawne zarzadzanie  i organizacja placówki jako czynnik sprzyjający komunikacji
    i współpracy  w zespole.
  3. Przedszkole instytucją zaangażowaną lokalnie. Rozwinięcie współpracy przedszkola
    z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY W ZAKRESIE PRIORYTETU 1.

Konsekwentna dbałość o rozwój dziecka we wszystkich sferach jego życia zarówno fizycznej jak i psychicznej jest największym priorytetem działalności każdego przedszkola. Jako dyrektor zadbam, by dzieci dzięki współpracy nauczycieli i specjalistów miały możliwość dobrego startu
w życie szkolne.

 Do naszego przedszkola w ostatnim czasie przybywają dzieci z Ukrainy, Białorusi czy Wietnamu. Mimo tak różnego pochodzenia potrzeby tych dzieci są uniwersalne. Ich zaspokojenie pozwala dziecku rozwijać się, kształtować pozytywny obraz samego siebie, poczucie własnej wartości oraz poczucie  przynależności do wspierającej go wspólnoty.

Chciałabym, aby wszystkie dzieci funkcjonujące  w naszym przedszkolu miały możliwość zachowania swojej kultury, ale też sprawnie posługiwały się nowym językiem. W tym celu zamierzam kontynuować zatrudnienie pomocy  nauczyciela o pochodzeniu ukraińskim oraz przekazywać dzieciom  konkretne  i czytelne zasady,  które panują w przedszkolu.

Będę zachęcać do budowania kompetencji międzykulturowych dzieci wszystkich narodowości przebywających w przedszkolu poprzez rozwijanie zainteresowań sportowych, artystycznych, społecznych.

Przedmiotem szczególnej dumy i troski, w którym odnosimy sukcesy jest praca z dziećmi
o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Miarą zmian i przeobrażeń w dzisiejszej oświacie jest między innymi wyrównywanie szans poprzez integrację. Integracja oznacza wspólne wychowanie i nauczanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych o różnych potencjalnie możliwościach rozwojowych.

Pragnę w przedszkolu kontynuować ideę integracji a także wspierać metodycznie i merytorycznie nauczycieli prowadzących edukację włączającą.

Uwzględniając dotychczasowy dorobek nauczycieli i ich osiągnięcia w procesie edukacyjnym oraz opierając się na pasjach i zainteresowaniach podopiecznych, chciałabym wraz z zespołem nauczycieli kontynuować i rozwijać:

  • edukację przyrodniczo-ekologiczną, gdyż umiejętność właściwego współżycia ludzi
    z przyrodą oraz świadomość potrzeby ochrony środowiska należy „zaszczepiać” dzieciom od najmłodszych lat. Pragniemy rozwijać twórcze postawy dziecka, talenty i zainteresowania poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie.
  • edukację zdrowotną - uwzględniającą aktywność fizyczną oraz zdrowe żywienie dzieci, bowiem właśnie w okresie wczesnego dzieciństwa najłatwiej ukształtować odpowiednie postawy, nawyki i przyzwyczajenia.
  • edukację kulturalną i regionalną ponieważ to właśnie  w dzieciństwie najłatwiej kształtować, zaszczepiać, rozbudzać zainteresowania kulturą we wszystkich jej przejawach,
    a przyzwyczajenia i nawyki będą towarzyszyły dziecku przez całe życie.

Edukacja regionalna natomiast pozwala dziecku poznać najbliższe środowisko, tradycje regionalne, zwyczaje, historię regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny.

Przygotowanie dzieci do podjęcia dalszej edukacji i uczestnictwa w życiu społecznym to podstawowe cele naszego przedszkola. Ważne jest, by dzieci mogły uczyć się samodzielności myślenia
i wyciągania wniosków, zauważyły różnorodność postaw i charakterów, a przy tym budowały poczucie własnej wartości.

ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY W ZAKRESIE PRIORYTETU 2.

Funkcja dyrektora przedszkola jest funkcją szczególną, gdyż musi łączyć w sobie umiejętność zarządzania na wielu płaszczyznach (administracyjnej, kadrowej, ekonomicznej, pedagogicznej, społecznej), jak również bycia czynnym nauczycielem. By sprostać powyższym zadaniom niezbędne jest posiadanie wiedzy z zakresu zarządzania, przepisów prawa oraz szeroko pojętej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej. Istotne jest skuteczne  wykorzystywanie tej wiedzy w praktyce. Innymi słowy dyrektor powinien dążyć do tego, by prowadzona przez niego placówka była przyjazna dzieciom, rodzicom i pracownikom. Sprzyja temu tworzenie dobrej atmosfery w pracy, realizowanie wspólnych celów i ustaleń całej społeczności przedszkolnej.

Moim priorytetem w zarządzaniu jest:

  • Zarzadzanie przedszkolem w sposób wpływający na konstruktywną i pozytywną atmosferę
    w pracy, opartą na wzajemnym dialogu.
  • Wspólnie z całym zespołem zapewnienie wychowankom bezpiecznych i przyjaznych warunków rozwoju fizycznego, psychicznego, umysłowego i emocjonalnego w poszanowaniu ich praw i podmiotowości.
  • Organizowanie pracy przedszkola zgodnie ze statutem, arkuszem organizacyjnym,  wewnętrznymi regulaminami przy udziale nauczycieli i rodziców, realizowanie właściwej polityki kadrowej.
  • Inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego  (opracowywaniu programów własnych oraz innowacji pedagogicznych).
  • Modyfikowanie programów i metod pracy oraz zachęcanie  do prowadzenia zajęć otwartych dla rodziców i udziału w zajęciach koleżeńskich.
  • Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli, inspirowanie działań w celu uzyskiwania wyższych stopni awansu zawodowego, zachęcanie do korzystania z szerokiej bezpłatnej oferty Warszawskiego Centrum Inicjatyw Edukacyjno - Społecznych.
  • Prawidłowe dysponowanie i racjonalne wykorzystanie środków finansowych określonych
    w planie finansowym przedszkola właściwe wykorzystanie i dbałość o bazę materialną przedszkola.

ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY W ZAKRESIE PRIORYTETU 3.

Przedszkole to instytucja, której zadaniem jest wspieranie rodziców w procesie wychowania
i rozwoju dziecka. Dla dobra dziecka ważne jest, aby obydwie strony - rodzina i przedszkole - współdziałały ze sobą i wzajemnie się uzupełniały.

Dla wielu nauczycieli, nawet tych doświadczonych współpraca z rodzicami nie jest zadaniem łatwym, gdyż wymaga od nich otwartości, kreatywności, inicjatywy, dyspozycyjności, szczerości. Niemniej jednak dobra współpraca z rodzicami jest dla nas bardzo ważną sprawą.

Współdziałanie w procesie wychowawczym i edukacyjnym przedszkola i środowiska rodzinnego to jeden z moich priorytetów, dlatego nadal będziemy  organizować różnorodne formy współpracy
w relacjach rodzic – nauczyciel:

  • kontakty indywidualne, zajęcia otwarte, stronę internetową
  • we wszystkich grupach zebrania dla rodziców
  • pogłębianie wiedzy rodziców poprzez przekazywanie informacji o osiągnięciach edukacyjnych naszych wychowanków z uwzględnieniem ich zdolności oraz o ewentualnych trudnościach
  • zebrania szkoleniowe z udziałem specjalistów na terenie przedszkola, jak również na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznej
  • wspólne akcje charytatywne
  • wspólne uroczystości, festyny rodzinne oraz świąteczne warsztaty scalające środowisko przedszkolne
  • spotkania adaptacyjne, których celem jest szybsza adaptacja dziecka w nowym dla niego środowisku, zmniejszenie stresu związanego z rozstaniem z rodzicami i lepszy kontakt rodziców i nauczycieli

Współpraca ze środowiskiem lokalnym w znacznym stopniu podnosi jakość pracy przedszkola, wzbogaca wiedzę, umiejętności i doświadczenia dzieci w różnych dziedzinach, a także przygotowuje je do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

W latach 2023 - 2028 planuję kontynuację oraz  rozwinięcie systematycznej współpracy
ze środowiskiem lokalnym:

  • z wolskimi przedszkolami i szkołami poprzez udział w konkursach, uroczystościach, warsztatach, olimpiadach sportowych, projektach
  • z fundacjami i organizacjami pozarządowymi poprzez uczestnictwo dzieci
    w warsztatach terapii zajęciowej, zajęciach z międzykulturowości, zajęciach ekologicznych, programach „Czyste powietrze wokół nas” oraz „Więcej wiem, mniej choruję”, „Zdrowe żywienie”, „Chronimy dzieci”
  • z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, dzięki którym korzystamy ze wsparcia pracujących tam specjalistów
  • ze Strażą Miejską oraz Policją poprzez uczestnictwo przedszkolaków w zajęciach dotyczących tematyki bezpieczeństwa, kontrolę pojazdów przed wycieczkami
  • ze Strażą Pożarną, która edukuje dzieci oraz wspiera nas w sprawnym przeprowadzaniu próbnych alarmów
  • z bibliotekami poprzez udział przedszkolaków w zajęciach bibliotecznych i rozwijanie zainteresowania czytelnictwem
  • z uczelniami wyższymi m.in. z Akademią Pedagogiki Specjalnej poprzez prowadzenie praktyk studenckich, pomoc przy projektach i badaniach.
  • z organem prowadzącym w zakresie spraw materialnych, bazowych i organizacyjnych placówki.

 

Reasumując

 

Zamierzam poprzez właściwe zarządzanie, działania menadżerskie, tworzenie dobrego klimatu, umiejętne rozwiązywanie problemów i konfliktów a także inspirowanie nauczycieli tworzyć placówkę, o której można powiedzieć, że:

  • jest nowoczesna, przyjazna;
  • zapewnia dzieciom bezpieczne i optymalne warunki wszechstronnego rozwoju;
  • z dziećmi i ich rodzicami współtworzy warunki do osiągania sukcesów;
  • wspiera rodziców i prawnych opiekunów w każdej sytuacji;
  • daje dzieciom możliwość korzystania z dobrze wyposażonych sal, ciekawych pomocy dydaktycznych, gabinetów specjalistów, ogrodu przedszkolnego wyposażonego
    w sprzęt przeznaczony dla dzieci przedszkolnych;
  • jest miejscem pracy o wysokich standardach;

 

Pragnę być nowoczesnym dyrektorem, menedżerem placówki oświatowej. Dołożę wszelkich starań, aby kierowane przeze mnie przedszkole było miejscem bezpiecznym, interesującym, nowoczesnym
i  przyjaznym.