Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

ul. Jana Brożka 17

01-451 Warszawa - Wola

Tel: (22) 836-46-65

E-mail: p310@eduwarszawa.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Statut Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi Nr310

 

Statut

Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

w Warszawie

 

Podstawy prawne:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. 1082 z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730)
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz.
    1915),
  3. Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116)
  1. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych służąca stosowaniu
    rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektyw 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

 

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§1

  1. Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310 w Warszawie, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym wielooddziałowym z oddziałami integracyjnymi.
  2. Siedzibą główną przedszkola jest budynek w Warszawie przy ul. Jana Brożka 17

§2

  1. Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Stołeczne Warszawa z siedzibą w Warszawie 00-950, pl. Bankowy 3/5.
  2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Mazowiecki Kurator Oświaty.
  3. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Stołecznego Warszawy.

§3

  1. Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
  2. Obsługę administracyjno-finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty dla dzielnicy Wola.                                                                                                            Przedszkole używa pełnej pieczęci nagłówkowej o treści:

Przedszkole

z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

Jana Brożka 17, 01- 451 Warszawa

tel. 22 836 46 65

NIP:527-21-34-792, REGON 013001707

  1. Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następującej skróconej nazwy przedszkola: P310
  2. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej
    i elektronicznej oraz przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.

§4

  1. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
  1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.
  2. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:

1) śniadanie

2) drugie śniadanie

2) obiad

3) podwieczorek

  1. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  2. Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik przedszkola w uzgodnieniu z kucharką,
    a zatwierdza dyrektor.
  3. Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem strony internetowej przedszkola i tablicy ogłoszeń.
  4. Przedszkole nie prowadzi diet żywieniowych.
  5. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe z wyjątkiem pracowników przedszkola; wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak nagranie potrzebne do audycji, widowiska, zajęć otwartych i przedstawienia teatralne.
  6. W czasie imprez organizowanych na terenie przedszkola nie mają zastosowania przepisy dotyczące ochrony danych osobowych prawa autorskiego i praw pokrewnych. Wykonywanie, publikowanie i udostępnianie zdjęć przez uczestników imprezy, uroczystości otwartych odbywa się na ich własną odpowiedzialność i świadomość konsekwencji wynikających z rozpowszechniania wizerunku innych osób bez ich zgody.
  7. Budynek i teren przedszkola objęty jest opieką dozorcy i monitoringiem w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Sposób korzystania z nagrań monitoringu regulują odrębne przepisy.

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

§5

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Celem przedszkola jest:
    1. wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole;
    2. rozwijanie sprawności fizycznej dzieci oraz aktywnego i zdrowego trybu życia;
    3. kształtowanie cech i postaw dziecka, pozwalających mu w przyszłości na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym;
    4. optymalizowanie szans edukacyjnych każdego dziecka.

3. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego,
w szczególności:

1) pełną realizację programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci;

2) zapewnienie warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci wiedzy i umiejętności niezbędnych na kolejnym etapie edukacyjnym;

3) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;

4) udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

5) organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;

6) umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;

7) umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;

8) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu.

4. Zadania przedszkola mogą być realizowane również z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

§6

  1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego
    i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu
    i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
  3. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
    i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej nauczycieli może wspierać psycholog oddelegowany do pracy w przedszkolu przez rejonową poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  5. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  6. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  7. Nauczyciele prowadzą obserwację dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
  8. Nauczyciele sporządzają arkusze obserwacji w wersji papierowej. Informacje w nich zawarte udostępniają rodzicom.
  9. Plan pracy przedszkola na dany rok szkolny zawiera plan działań wspierających nauczycieli
    i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności.

§7

  1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
  2. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
    1. realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
    2. dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych w miarę posiadanych możliwości;
    3. zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne.
  3. W przypadku nieujawnienia bądź nieudokumentowania przez rodziców faktu niepełnosprawności ich dziecka, które zostało przyjęte do oddziału przedszkolnego, na wniosek nauczyciela oddziału i Rady Pedagogicznej, dyrektor wskazuje rodzicom dziecka na potrzebę wykonana badań w poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej w celu uzyskania opinii lub orzeczenia.
  4. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.

§8

  1. Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi oraz będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga je w pokonywaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi oraz ze zmianą środowiska edukacyjnego.

§9

  1. W przedszkolu mogą być zorganizowane zajęcia religii.
  2. Podstawą udziału dziecka w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica
    w formie pisemnego oświadczenia.
  3. Podstawą organizacji zajęć z religii jest zgłoszenie się co najmniej połowy dzieci uczęszczających do przedszkola w danym roku szkolnym.
  4. Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
  5. Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§10

  1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych
    i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
  2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
    1. możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
    2. specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
    3. potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
    4. organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
    5. organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
    6. wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
  3. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą
    i wspomagającą:
    1. pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
    2. informuje na bieżąco o postępach dziecka;
    3. uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
    4. uwzględnia potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

Rozdział 3

Organy przedszkola

§11

  1. Organami przedszkola są:
    1. dyrektor przedszkola
    2. rada pedagogiczna
    3. rada rodziców

§12

  1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
  2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
    1. kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza,
    2. kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
    3. organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno - prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
    4. przewodniczącego rady pedagogicznej;
    5. organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.
  3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
  4. W przedszkolu utworzono stanowisko wicedyrektora a w przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny, wyznaczony i upoważniony przez niego nauczyciel przedszkola.
  5. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.

§13

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
  3. Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola
    z Oddziałami Integracyjnymi nr 310”.
  4. Rada Pedagogiczna Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310 realizuje kompetencje rady przedszkola określone w ustawie.

§14

  1. Rada Rodziców jest społecznym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców
    w danym roku szkolnym.
  2. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310”.
  3. Rada Rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach pracy przedszkola.
  4. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
  5. Dokumentacja działania Rady Rodziców jest przechowywana w przedszkolu.

§15

  1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
  2. Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
  3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
  4. Dyrektor co najmniej raz w roku organizuje wspólne spotkanie przedstawicieli organów kolegialnych przedszkola.

§16

  1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
  2. Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
  3. W przypadku, gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
  4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia
    o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.

Rozdział 4

Organizacja pracy przedszkola

§17

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki
    i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
  2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
    1. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz
      w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
    2. zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
  3. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe
    w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym,
    a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
  4. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
  5. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola.
  6. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.

§18

  1. Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby upoważnione przez nich.
  2. Rodzice (prawni opiekunowie) w formie pisemnej upoważniają osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo do odbierania swojego dziecka z przedszkola, a także przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  3. Osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
  4. Nauczyciel lub osoba upoważniona przez dyrektora ma obowiązek osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola.
  5. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
  6. Dyrektor w formie zarządzenia określa szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
    1. sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postępowania w przypadku odmowy;
    2. zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
    3. trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.

§19

  1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
    1. znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
    2. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
    3. pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
    4. zgłaszania własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
    5. wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.
  2. Obowiązkiem rodziców jest:
    1. punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo w godzinach pracy przedszkola;
    2. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
    3. informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną
      i emocjonalną;
    4. współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka
      z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.
  3. Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami i ich częstotliwość
    1. zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;
    2. zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
    3. konsultacje indywidualne zgodnie z planem współpracy z rodzicami zatwierdzonym przez dyrektora lub w miarę potrzeb;
    4. uroczystości, zajęcia otwarte, spotkania integracyjne z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
    5. dni adaptacyjne;
    6. kącik informacji dla rodziców;
    7. wystawy prac plastycznych dzieci;

§20

  1. Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 - 17.30.
  2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
    z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.
  4. Oddziałem przedszkolnym opiekują się nauczyciele zgodnie z arkuszem organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
  5. W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
  6. Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.

§21

  1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla dzieci uczęszczających do przedszkola.

§22

  1. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne.
  2. Rodzic ma prawo wybrać dla dziecka ilość posiłków spośród wymienionych w § 4 ust. 3
  3. Zmiany ilości wybranych posiłków rodzic zobowiązany jest dokonać w formie pisemnej do 25 dnia miesiąca poprzedzającego zmiany.
  4. Wysokość dziennej stawki żywieniowej podawana jest na pierwszym ogólnym zabraniu rodziców w każdym roku szkolnym. W przypadku konieczności podwyższenia stawki żywieniowej w ciągu roku szkolnego, decyzję podejmuje dyrektor przedszkola
    w porozumieniu z Radą Rodziców.
  5. Opłaty za posiłki wnosi się z góry, najpóźniej do 10 dnia danego miesiąca.
  6. W przypadku nieobecności dziecka opłata podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności,
    o ile rodzic zgłosił nieobecność zgodnie z odrębnymi przepisami
  7. Opłaty za wyżywienie należy wnosić przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola rachunek bankowy.
  8. Zasady stosowania ulg i zwolnień z opłat o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.

§23

  1. Zajęcia w przedszkolu mogą być zawieszone na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
    1. zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
    2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
      z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
    3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
    4. nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone.
  2. W przypadku zawieszenia zajęć dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  3. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane są za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych.
  4. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor przedszkola, informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  6. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywać się mogą:
    1. poprzez programy do pracy z dziećmi, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne
      i materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
    2. przekazanie materiałów nastąpić może poprzez pocztę elektroniczną na adres a-mail rodzica oraz z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams.
  7. W trakcie zajęć nauczyciele mają obowiązek zwracać szczególną uwagę na równomierne obciążenie dzieci zajęciami w danym dniu, a także uwzględnienie możliwości psychofizycznych dzieci.
  8. Nauczyciele powinni pozostawać w stałym kontakcie z rodzicami dzieci i monitorować dostępność dzieci podczas zajęć.

 

Rozdział 5

Nauczyciele i pracownicy przedszkola

§24

  1. Nauczyciele i pracownicy przedszkola czuwają nad:
  1. zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
  2. współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
  3. planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
  4. prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji.

§25

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych - pracowników administracji i obsługi.
  2. W przedszkolu utworzono stanowisko kierownika gospodarczego (pracownik administracji).

§26

  1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie
    z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
  2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
    1. realizowanie programów pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;
    2. zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
    3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn oraz przyczyn środowiskowych utrudniających dziecku funkcjonowanie
      w przedszkolu;
    4. systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej umożliwiającej dokonanie diagnozy funkcjonalnej w środowisku przedszkolnym;
    5. komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci a w konsekwencji osiąganiu  dojrzałości szkolnej;
    6. organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
    7. opieka nad powierzoną salą oraz troska o znajdujący się w niej sprzęt i wyposażenie.
  4. Nauczyciel obowiązany jest do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo,
    a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.
  5. Do zakresu zadań nauczyciela wspierającego należy w szczególności:
    1. rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych    i edukacyjnych dzieci,
    2. rozwijanie i rozpoznawanie predyspozycji i uzdolnień,
    3. określenie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczni – pedagogicznej odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
    4. dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielonej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych i innych zajęć, stosownie do potrzeb, oraz przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
    5. opracowanie i wdrożenie Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,
    6. opracowanie i wdrożenie planów działań wspierających dla uczniów, posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, oraz dla dzieci,
      u których dokonane zostało rozpoznanie, o którym mowa w pkt 1,
    7. podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
    8. organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli,
    9. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci rodziców i nauczycieli,
    10. wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
    11. współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  6. Do zadań psychologa w przedszkolu należy:

a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i jego uczestnictwo w życiu przedszkola

b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka
w życiu przedszkola,

c) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

d) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci

e) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci

f) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

g) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci

h) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i jego uczestnictwo
w życiu przedszkola

i) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

7. Do zadań logopedy w przedszkolu należy:

a) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci

b) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców
i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;

c) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci

d) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i jego uczestnictwo
w życiu przedszkola

e) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

8. Do zakresu zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:  

  1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu wspierającymi dzieci, ale także z rodzicami oraz dziećmi.
  2. diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
    i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
    w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola
  3. współpraca z zespołem mającym opracować dokumentację dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
  4. rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola
  5. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, ale także nauczycielom.
  6. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
    w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
  7. współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny

9. Do zadań rehabilitanta należy w szczególności:

  1. wstępne badanie dzieci w celu określenia odchyleń w prawidłowej budowie i postawie ciała oraz ogólnej sprawności fizycznej,
  2. prowadzenie terapii ruchowej z dziećmi niepełnosprawnymi,
  3. współpraca z nauczycielami i rodzicami w celu kontynuowania terapii,
  4. prowadzenie dokumentacji pracy terapeutycznej.

10. Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające przedszkole.

§27

  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku;
  2. Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych;
  3. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych odraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor;
  4. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku;
  5. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy - Kodeks Pracy
    i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze;
  6. Pracownicy niepedagogiczni włączają się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
  7. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień, zgodnie z dokumentacją przetwarzania
    i zabezpieczenia danych osobowych.

Rozdział 6

Prawa i obowiązki dzieci

§28

  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
    1. możliwie optymalnych warunków wszechstronnego rozwoju;
    2. rozwijania zainteresowań    i    zdolności    zgodnie    z    wiekiem    i    możliwościami rozwojowymi;
    3. właściwie zorganizowanej opieki zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
    4. organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
    5. życzliwego i podmiotowego traktowania;
    6. wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi, bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia;
    7. przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
    8. sprawiedliwej oceny postępów oraz wspierania w rozwoju psychofizycznym;
    9. pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych;
    10. znajomości swoich praw i obowiązków.

§29

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących
    w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
    1. uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
    2. respektowania poleceń nauczyciela;
    3. kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
    4. samodzielnego dbania o czystość i higienę na miarę swoich możliwości;
    5. dbania o ład i porządek w pomieszczeniach przedszkolnych;
    6. poszanowania godności rówieśników i dorosłych;
    7. przestrzegania zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
    8. poszanowania pracy własnej oraz innych;
    9. respektowania praw innych dzieci.

§30

  1. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka
    z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
    1. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu przedszkola;
    2. gdy dziecko nie zgłosiło się do przedszkola w nowym roku szkolnym do 30 września i brak jest informacji wyjaśniających od rodziców;
    3. stałych agresywnych zachowań dziecka zagrażających jego zdrowiu i życiu bądź zdrowiu
      i życiu wychowanków i pracowników przedszkola, a przy tym niepodjęcie lub odmowa przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu oraz po wyczerpaniu wszelkich możliwych sposobów pomocy dziecku,
    4. powtarzających się agresywnych zachowań rodziców wychowanka w przedszkolu, łamiących normy współżycia społecznego i zasady zachowania w instytucji publicznej;
    5. utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;
    6. wskutek długotrwałej - trwającej minimum 1 miesiąc, nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu, po uprzednim zawiadomieniu rodziców lub opiekunów na piśmie
      o planie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
    7. powtarzających się nieterminowych opłat za korzystanie z wyżywienia bądź ich nieuiszczania przez dwa okresy płatnicze;
  1. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej przedszkola.
  2. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom                   w pisemnej formie lub przesyła na podany przez rodziców adres zamieszkania po wcześniejszej dokładnej analizie zaistniałej sytuacji i podjęciu właściwej uchwały przez organa przedszkola.
  3. Rodzicowi przysługuje prawo odwołania od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków do rady pedagogicznej za pośrednictwem dyrektora w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia.
  4. Po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
  5. Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci przedszkola stanowi także:
  1. rezygnacja rodziców z usług przedszkola
  2. zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki
  3. umieszczenie dziecka w innym przedszkolu (np. w wyniku przeprowadzonej rekrutacji)

7. Procedura skreślenia nie ma zastosowania w przypadku dziecka objętego rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.

Rozdział 7

Ochrona Danych Osobowych

§31

  1. Administratorem Danych osobowych jest Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 310
    z siedzibą w Warszawie przy Jana Brożka 17, które przetwarza dane w celu realizacji zadań ustawowych i statutowych.
  2. Administrator, może przekazać dane osobowe upoważnionym podmiotom tylko na podstawie i w granicach przepisów prawa.
  3. Dyrektor jako Administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza
    i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji. Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych osób, których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe osób korzystających z pomocy poradni, rodziców, opiekunów prawnych oraz pracowników
    i współpracowników placówki. Sprawuje nadzór poprzez wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych realizującego przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w pkt. 1 i 2 w zgodności z art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r)
  4. Inspektor Ochrony Danych Osobowych podlega bezpośrednio administratorowi zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych.
  5. Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.
  6. Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
    w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
  7. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień, zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych.
  8. Pracownicy Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310 w działalności służbowej, stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy obowiązujących przepisów o ochronie danych.
  9. Do obowiązków pracowników, należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
    w zakresie upoważnień nadanych decyzją dyrektora, zgodnie z dokumentacją przetwarzania
    i zabezpieczenia danych.
  10. Każda osoba, której dane dotyczą jest uprawniona w trybie art. 15 RODO do uzyskania dostępu do danych osobowych jej dotyczących, oraz informacji o prawie do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu.
  11. Każda osoba, której dane dotyczą ma prawo wnieść skargę do organu nadzorczego
    w zgodności z art. 77 RODO.
  12. Dane gromadzone i przetwarzane w trybie art. 6 ust. 1 lit. c i art. 9 ust. 2 lit. g (w przypadku, gdy mamy 6 latków – obowiązek szkolny) oraz art. 6 ust. 1 lit a i art. 9 ust. 2 lit. a RODO
    w związku Prawo Oświatowe i ustawą System Informacji Oświatowej.
  13. Kontakt do Inspektora Ochrony Osobowych udostępniony jest na tablicy ogłoszeń dla Rodziców oraz na stronie internetowej przedszkola.

 

Rozdział 8

Postanowienia końcowe

§32

  1. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
  2. Dyrektor każdorazowo, po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną zmian w statucie, opracowuje i ogłasza ujednolicony tekst statutu.
  3. Statut jest podawany do publicznej wiadomości przez umieszczenie na stronie internetowej przedszkola oraz przez udostępnienie go do wglądu w sekretariacie przedszkola.
  4. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc dotychczas obowiązujący Statut Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310 stanowiący załącznik nr 1 do Uchwały
    Nr 9/2017/2018 z dnia 30 listopada 2017 r. r. Rady Pedagogicznej Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310 w sprawie zatwierdzenia tekstu ujednoliconego Statutu
  5. Statut wchodzi w życie z dniem 14 września 2022 r. na podstawie Uchwały Nr 12/2022/2023
    w sprawie zatwierdzenia tekstu ujednoliconego Statutu Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 310

 

Warszawa, 14.09.2022 r.